Krótkometrażowe filmy Davida Lyncha 23 marca w Kinie Iluzjon

przez Monika Tarka-Kilen

Jedenaście krótkometrażowych filmów Davida Lyncha będzie można zobaczyć 23 marca 2022 roku o 20:30 w Kinie Iluzjon w Warszawie. Większość z nich trwa od jednej do kilku minut. Filmy zostaną pokazane w ramach cyklu Kino Konesera.

Krótkie metraże Lyncha dają wnikliwe spojrzenie nie tylko na wspólne tematy i motywy jego twórczości, ale także na kształtowanie jego stylu narracyjnego oraz ewolucję języka filmowego.

– reklamuje pokaz Kino Iluzjon. Pokazane zostaną m.in. takie filmy, jak:

Alfabet (The Alphabet), 1968, 4 min. – Mroczna i absurdalna kobieca wizja koszmaru składająca się z nieustannej recytacji alfabetu i dziwacznych ludzkich przedstawień każdej litery.

Amputowany (The Amputee), 1974, 11 min. -Lynch pokazuje tu swoją mroczną, komediową wrażliwość. Amputowany koncentruje się na kobiecie z amputowanymi nogami, która pisze szczery list, podczas gdy pielęgniarka obandażuje, czyści i osusza pozornie świeże rany kikuta.

Babcia (The Grandmother), 1970, 34 min.- To technicznie pierwszy „film” Lyncha, a przynajmniej praca, która jest bliska pełnometrażowej długości. Babcia to mariaż malarstwa i filmu Davida Lyncha.

Debiland (DumbLand), 2002, 34 min.- Seria animowanych filmów, będących złośliwą satyrą na amerykańskie społeczeństwo, tworzonych samodzielnie przez Lyncha. Reżyser przedstawia w nich świat koślawy, brutalny, prostacki i brudny, a zarazem nieodparcie śmieszny, choć jest to humor czarny, podszyty karykaturą i groteską. Sam Lynch opisuje Dumbland jako „surowy, głupi, brutalny, absurdalny serial”, będący cotygodniową ofertą „głupiego, ordynarnego humoru”.

Jadalnia (Dining Room.), 2004, 3 min.

Łódź (Boat), 2007, 8 min. – Senna narracja nakręcona na prywatnym jeziorze w Wisconsin. „Postaramy się lecieć wystarczająco szybko, aby wejść w noc”. Przejażdżka łodzią w ciemność nocy z Davidem Lynchem.

Lumiere, 1995, 1 min.- Z okazji 100-lecia kamery Lumière czterdziestu reżyserów nakręciło jednominutowe fragmenty filmu przy użyciu oryginalnej, odrestaurowanej kamery Lumière.

Obmacywacz (Groper), 2004, 1 min.

Przyciemniony pokój (Darkened Room), 2002, 8 min.

Symfonia przemysłowa (Industrial Symphony No. 1: The Dream of the Broken Hearted), 1990, 11 min. – Film rozpoczyna się od sekwencji z Nicolasem Cage’em i Laurą Dern, którzy wówczas kręcili z Lynchem Dzikość serca. Opowiada historię załamanej kobiety, która unosi się nad przemysłowymi pustkowiami i śpiewa miłosne ballady po tym, jak jej chłopak ją opuścił.

Sześciu mężczyzn, którym robi się niedobrze (Six Figures Getting Sick), 1966, 4 min. – Film został nakręcony metodą poklatkową za pomocą kamery 16 mm.

David Lynch tworzy fantastyczne filmy od prawie 50 lat. Mając na swoim koncie pionierskie perełki, takie jak “Głowa do wycierania” i “Mulholland Drive”, przy serialu “Twin Peaks” wzmocnił swoją pozycję surrealisty. Oprócz bycia filmowcem Lynch jest również artystą multimedialnym.

Zanim Lynch rozpoczął swoją karierę reżyserską, studiował malarstwo. Wpływ tej szkoły myślenia można wyraźnie prześledzić w większości jego dzieł. Dlatego, jak mówi sam artysta:

Zawsze chciałem robić filmy. Nie tyle filmy, ile obrazy filmowe. Chciałem, aby nastrój obrazu mógł być rozszerzony poprzez film, żeby film był rodzajem poruszającego się obrazu. To był nastrój, o który mi chodziło. Chciałem, aby dźwięk towarzyszący obrazowi był tak dziwny i tak piękny, jakby Mona Lisa otworzyła usta i wiałby wiatr, a potem odwróciłaby się i uśmiechnęła. To byłoby dziwne.

W swoich krótkich filmach, które będzie można zobaczyć 23 marca, Lynch eksperymentuje bardziej niż gdzie indziej. Jego krótkie metraże dają wnikliwe spojrzenie nie tylko na wspólne tematy i motywy, ale także na jego styl narracyjny oraz ewolucję jego języka filmowego.

Pomysły są jak ryby. Jeśli chcesz złowić małe, możesz pozostać w płytkiej wodzie. Ale jeśli chcesz złapać dużą rybę, musisz zejść głębiej. W głębinach ryby są potężniejsze i czystsze. Są ogromne i abstrakcyjne. I są bardzo piękne

– mówi Lynch o procesie twórczym.

Źródło: Mat.pras.

Polecane artykuły

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Akceptuj Czytaj więcej