Pierwszy polski tramwaj na wystawie w Muzeum Inżynierii Miejskiej

przez Anna Cholewa

W Muzeum Inżynierii Miejskiej, przy ulicy Świętego Wawrzyńca w Krakowie, wystawiony został unikalny eksponat. Jest nim pierwszy w historii, polski tramwaj – wagon silnikowy typu C, który w ciagu ostatnich dwóch lat przeszedł gruntowną renowację.

Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie należy do największych tego typu placówek w Polsce. Jego zbiory magazynowane są w specjalnych halach umieszczonych na obrzeżach miasta. Stamtąd transportowane są do budynku muzeum, przy ulicy świętego Wawrzyńca, na specjalne okresowe wystawy. Oprócz tego w muzeum jest też ekspozycja stała, którą można zwiedzać nieprzerwanie przez cały rok.

Po dwóch latach przerwy, do muzeum wrócił jeden z zaledwie dwóch zachowanych wagonów typu C wyprodukowanych na zamówienie warszawskiego przedsiębiorstwa Tramwaje Miejskie w firmie Lilpop, Rau i Loewenstein. Maszyny woziły Warszawiaków do 1956 roku, kiedy przeszły na symboliczną emeryturę. Jeden z zachowanych wagonów znajduje się w rękach prywatnych, a jego lokalizacja nie jest dokładnie znana.

W 2019 roku, ze względu na zły stan techniczny wagonu, zdecydowano o rozpoczęciu prac konserwacyjnych wagonu. Jego konserwacja wymagała ogromnych nakładów czasu. Jak podkreślają pracownicy muzeum, największym wyzwaniem było pozyskanie materiałów do odbudowy. Uratowanie wagonu silnikowego typu C to największe i najdroższe dotychczasowe przedsięwzięcie konserwatorskie w dziejach Muzeum Inżynierii. Dotowana ze środków unijnych operacja, kosztowała prawie dwa miliony złotych.

O renowacji wypowiedział się Artur Matkowski z firmy POLMAT, który kierował zespołem wykonującym prace konserwatorskie:

Ciekawostką jest to, że każdy element tramwaju był cechowany i przypisany do konkretnego pojazdu, na przykład ten remontowany przez nas wagon miał numer 260, co jest widoczne na każdym jego oryginalnym elemencie.

Jak zapewniają pracownicy muzeum, na czele z dyrektorem Piotrem Gojem, wagon jest prawdziwą perełką w kolekcji placówki. Dzięki niemu, liczą oni na przyciągnięcie tysięcy zwiedzających i kultywowanie pamięci o tym niezwykłym przedsięwzięciu polskiej techniki.

Źródło: TVP Kraków, Facebook

Polecane artykuły

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Akceptuj Czytaj więcej